Halva speelt muziek die geïnspireerd is door Oost-Europese stijlen en repertoires. De unieke dimensie aan het project is, dat de groep enkel composities van bandleader Nicolaas Cottenie speelt. Het idee is op die manier te zoeken naar de combinatie van de grootst mogelijke persoonlijke expressie aan de ene kant, en een liefdesverklaring aan de schoonheid van traditionele muziek aan de andere. Met het derde album Musafir betreedt het internationale ensemble nieuwe wegen: de focus komt nu op de muzikale tradities van Griekenland en Roemenië en de raakpunten daartussen te liggen. In de marge zijn er ook muzikale uitstapjes naar Bulgarije en Turkije. Daarnaast was Halva totnogtoe een zuiver instrumentale band, maar wordt voor dit album uitgebreid met de stem van de Griekse zangeres Andriana Achitzanova, die ook ney speelt.
De titel vertelt al het verhaal. Musafir, met verchillende uitspraakvarianten en spellingswijzen, is een woord dat voorkomt in zowel het Grieks als het Roemeens. Die talen ontleenden het aan het Turks, dat het op zijn beurt ontleende aan het Arabisch. En musafir heeft in elk van die talen nauw verbonden betekenissen zoals “gast”, “reiziger” en “vreemdeling”. Dat wijst erop hoe eng deze culturen met elkaar verweven zijn. Het album Musafir gaat dan ook over het idee als reiziger, als vreemdeling, te gast te zijn. Het gaat over de vreugde van de gevoel van verbondenheid met anderen, de uitgelatenheid over nieuwe ontdekkingen en de bevrediging van het opbouwen van een waardig leven in den vreemde. Aan de andere kant gaat het ook over de kwetsbaarheid van ‘de vreemdeling’, naar de rouw om het verlaten van zijn thuis of het daartoe gedwongen worden, naar de verstikkende gevoelens van eenzaamheid, wanhoop en hulpeloosheid die daarbij horen, en naar het inherente feit dat men in den vreemde van gastvrijheid afhankelijk is.