Drummers werden in het verleden dikwijls niet bij naam benoemd of moesten het stellen met slechts een terloopse vermelding. Gelukkig is de drummer ondertussen uit die anonimiteit getreden, maar daar zit een evolutie achter die niet zonder slag of stoot is verlopen. Onder meer dankzij de inbreng van ‘onze’ Michael Schack staat het betere slagwerk op internationale podia tegenwoordig ook vooraan.
Schack brengt in zijn wervelende “Drummer Ex Machina” theatershow met zijn typerend spectaculaire speelstijl en komische inslag een prachtig verhaal tot leven. Op eigenzinnige wijze beschrijft hij de taferelen die voor, achter en tussen coulissen en in de opnamestudio plaatsvonden. Hij neemt het publiek ook mee naar de wereldtournees met onder meer Netsky, de intense rondjes doorheen de Benelux met Clouseau, Soulsister en Ozark Henry en zijn avonturen met internationale muzikanten, op festivals en events over alle vijf de continenten. Dat een drummer zich ondertussen als ‘volwaardig’ solomuzikant op een podium kan zetten, en enthousiastelingen over heel de wereld kan bedwelmen met een ‘beat’, is de verdienste van een bijzondere artiest die begin jaren ‘90 met het toen doorbrekende Blue Blot professioneel aan de slag ging. Op de dag van vandaag staat hij nog steeds even jeugdig als toen op het podium, zowel solo als naast Regi en diens Milk Inc.
Het wordt sowieso smullen van de anekdotes, van de interactief aangestuurde beelden en live gespeelde interpretaties uit de rijk gevulde carrière van een muzikant die uit de achtergrond is getreden, van Oslo tot Auckland, van Antwerpen over Los Angeles tot in Tokyo. Een man die er in alle opzichten staat: als artiest, als verteller en als wereldvermaarde virtuoos, letterlijk rechtopstaand achter zijn V- Drums.